Zes weken geleden vestigde Joss Lowden een nieuw uurrecord voor vrouwen op de Velodrome Suisse, rijdend op een oude Argon 18 Electron Pro-baanfiets, een nieuwe set FFWD Disc-T Lion-wielen die je vanaf vandaag kunt kopen, en met een LeCol x McLaren Project Aero skinsuit nu beschikbaar voor zowel mannen als vrouwen. En we hebben het gemist. Maar nu weten we het, dus laten we haar recordbrekende setup eens nader bekijken…
Joscelin Lowden: houder van het uurrecord dames op 48.405 km
Ik raakte persoonlijk opgewonden toen Alex Dowsett het onlangs probeerde tevergeefs om zijn herenuurrecordtitel terug te winnen van Victor Campenaerts, vooral omdat de moderne aero-baanfietstechnologie waar deze rijders mee racen zo gemakkelijk is om op te letten. Maar terwijl deze beide tijdritspecialisten op de nieuwste en beste aerodynamische baanfietsen van hun respectievelijke sponsors reden, vestigde de Britse wielrenner Joss Lowden onlangs een nieuw uurrecord voor vrouwen op een vijf jaar oude Argon 18-fiets, niet hun nieuwste model dat Cycling Australië nam dit jaar deel aan de Olympische Spelen.
Zou ze op de nieuwste fiets nog verder zijn gegaan? Misschien, maar haar nieuwe benchmark van 48.405 km was al meer dan 400 meter hoger dan de rit van Vittoria Bussi drie jaar eerder.
Het wilde voor mij (maar helaas, nog steeds niet verrassend) is dat Lowden een profrenner is voor het Continental-team Drops-LeCol (de UCI’s tweede klasse van professionele damesteams), die, hoewel ze hopen volgend seizoen te upgraden naar de UCI tier-1 World Teams-status, nog niet in staat zijn om al hun renners een salaris te betalen. Daar komt nog bij dat de nieuwe houdster van het uurrecord voor deze poging de steun van buiten haar teamsponsors moest binnenhalen.
Veel lof voor de titelsponsor van het team, LeCol, die elk jaar hun steun aan het team heeft vergroot en specifiek Joss Lowden heeft ondersteund bij dit uurrecord.
Lowden’s op maat gemaakte Argon 18 Electron Pro uurrecordfiets
Het Drops-LeCol-team van Joss Lowden rijdt op Ribble-fietsen, dus ze moest een goede aero-baanfiets vinden voor haar recordpoging. Haar selectie is dezelfde Argon 18 Electron Pro RIO die is ontwikkeld door de Canadese fietsontwerpers met het Deense nationale baanteam voor de Olympische Spelen van 2016 in Rio. Het is niet zo smal als de 40 mm brede vorkafstand van de nieuwere Electron Pro TKO …
Maar vanwege de normale vorkafstand van 100 mm kan hij de nieuwe FFWD Disc-T Lion carbon schijfwielen. Deze echt lichte (voor schijfwielen) 1900 g carbon wielset is gebouwd rond FFWD’s reguliere lichtmetalen spoornaven met een 22,4 mm breed buisvormig velgbed voor verbeterde aerodynamica en grotere ondersteuning van iets bredere buis, wat zorgt voor een lagere rolweerstand.
Lowden reed 23 mm Vittoria Pista buizen voor en achter.
De snellere, lichtere, 20% stijvere lenticulaire FFWD-schijfwielen verkopen voor € 2099 per stuk (4198 € voor een wielset). En hoewel dat zeker niet goedkoop is, is het een lagere prijs dan vrijwel elk ander aerowiel met schijfremmen van minder dan 1 kg.
WattShop hielp haar om op snelheid te komen en daar te blijven. Lowden duwde een enorm WattShop Cratus 64T kettingblad op een set lichtmetalen SRM Science Track vermogensmeter cranks, gekoppeld aan een 15T tandwiel aan de achterkant.
WattShop voorzag de cockpit van Joss ook van een volledig carbon Anemoi Aero Extension systeem aero bar setup, bovenop een Olympische editie Pentaxia basebar.
Haar aero-kit werd afgewerkt door LeCol’s nieuwe lichtgewicht Project Aero Skinsuit, ontwikkeld met aerodynamische experts bij McLaren-aerodynamica voor minimale luchtweerstand met luchtdoorlatende stoffen die een grenslaag over het lichaam creëren voor verminderde luchtweerstand. Het skinsuit met lange mouwen van 455 € heeft een vrouwenspecifieke snit die blijkbaar niet erg comfortabel is als je staat, maar als een tweede huid in een aerodynamische plooi. Er is zelfs een versie voor mannen.
Maak het dan helemaal af met een eendenbek POC Tempor aero TT-helm
creditSource link